Ile kalorii ma wino i czy wino tuczy?
Porady
25.11.2020

Ile kalorii ma wino i czy wino tuczy?

Karolina Janiec
Karolina Janiec

0/10

Czy wino to puste kalorie? Ile kalorii ma wino? Jaki ma wpływ na dietę i czy wino tuczy? I co z jego zdrowotnymi właściwościami, o których słyszymy tak wiele? Poniżej podsumowujemy informacje, które pomogą odnaleźć odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące relacji wina ze zdrowiem.

Kaloryczność wina

Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy przyjrzeć się nade wszystko trzem aspektom – kolorowi, zawartości alkoholu oraz naturalnie ilości cukru resztkowego w winie. Co oznacza, że różne rodzaje wina mają różną ilość kalorii. Ogólnie rzecz biorąc, białe wino ma mniej kalorii w porównaniu z winem czerwonym. Wina słodkie, podobnie jak wina deserowe zazwyczaj gromadzą w sobie więcej kalorii niż wina wytrawne. Aby łatwiej było nam zrozumieć różnice w ilości kalorii w poszczególnych rodzajach wina, wyjaśnijmy skąd pochodzą kalorie w winie. Wino jest napojem alkoholowym wytwarzanym ze sfermentowanego soku winogronowego. Większość kalorii w winie pochodzi z alkoholu i węglowodanów (cukry, głównie glukoza i fruktoza). Oznacza to, że wina o najmniejszej kaloryczności to te, które mają najmniejszą zawartość cukru i alkoholu. Wyższa zawartość alkoholu w kieliszku wina oznacza zazwyczaj wyższą kaloryczność. Ponieważ gram alkoholu to 7 kcal, wraz ze wzrostem zawartości alkoholu w butelce wina jego kaloryczność będzie większa. Podobnie rzecz wygląda z węglowodanami, które zawierają około 4 kcal/g. Ogólnie rzecz biorąc wina wytrawne mają zawartość cukru poniżej 4 g/l, podczas gdy wino słodkie może zawierać nawet powyżej 45 g/l.

Poniżej przedstawiamy uśrednione ilości kalorii znajdujące się w poszczególnych rodzajach win i o różnej zawartości alkoholu:

  • Wino białe wytrawne: 1 kieliszek białego wytrawnego wina o mocy 9-12% alk. – 107-143 kcal
  • Wino białe wytrawne: 1 kieliszek białego wytrawnego wina o mocy 12-14% alk – 153-173 kcal
  • Wino słodkie białe: 1 kieliszek białego słodkiego wina, 6-9 % alk – 111 - 147 kcal
  • Wino słodkie białe: 1 kieliszek białego słodkiego wina, 9-12 % alk – 177 - 213 kcal
  • Wino półsłodkie białe:1 kieliszek białego półsłodkiego wina - 82 kcal
  • Czerwone wino wytrawne: 1 kieliszek czerwonego wytrawnego wina, 11-13,5 % alk – 135-165 kcal
  • Czerwone wino wytrawne: 1 kieliszek czerwonego wytrawnego wina, 13,5-16 % alk – 165-195 kcal
  • Wino półsłodkie czerwone: 1 kieliszek czerwonego półsłodkiego wina - 105 kcal 
  • Wino słodkie czerwone: 1 kieliszek czerwonego słodkiego wina, 14-21% alk – 189-275 kcal
  • Wino musujace: 1 kieliszek wina musującego, 12,5 % alk – 158 kcal

Podsumowując, wina wytrawne zawierają mało kalorii i można je pić bez większej szkody dla naszej sylwetki. Wina wytrawne białe są jeszcze bardziej delikatne dla naszej figury. Poza tym wybierajmy wina o niższej zawartości alkoholu, będą zdecydowanie mniej kaloryczne. 

Wino, a odchudzanie

Jeżeli martwimy się kalorycznością win, a nie chcemy z nich rezygnować, pamiętajmy, że umiar jest kluczem. Wybierajmy wina o niskiej zawartości cukru i niskiej zawartości alkoholu, wówczas będziemy mogli rozkoszować się nim bez poczucia winy. Poza tym niektóre z win są z natury nisko kaloryczne, jeżeli jesteśmy na diecie wybierajmy wina z niższą zawartością alkoholu, wytrawne, typu włoskie Pinot Grigio, nowozelandzkie Sauvignon Blanc lub portugalskie Vinho Verde. W przypadku win czerwonych jednym z najniższą liczbą kalorii jest Merlot.Rozsądne ilości wina u osób zdrowych i prowadzących aktywny tryb życia nie wpływają negatywnie na zbędne kilogramy i nie powodują otyłości. Oczywiście trzeba pamiętać też o tym, że wino wzmaga apetyt, jeśli będziemy regularnie się odżywiać i przed wypiciem wina coś przekąsimy to będzie łatwiej utrzymać dobry bilans kaloryczny.

Czy wino jest zdrowe, jakie korzyści może nam dać lampka wina?

Dyskusje na temat zbawiennego działania wina na nasze zdrowie są nadal burzliwe i jest to kwestia mocno sporna. Pamiętajmy, że nadal jest to alkohol, pity w nadmiarze będzie miał skutki szkodliwe dla naszego samopoczucia i zdrowia. Jednocześnie bardzo przekonywujące są wyniki badań nad pozytywnym wpływem wina na nasze zdrowie. To dzięki zawartych w nim polifenoli, które chronią nas w pewnym stopniu przed chorobami układu krążenia, chorobami stawów, cukrzycą, a nawet nowotworami. Działanie przeciwutleniające polifenoli ogranicza rozwój szkodliwych wolnych rodników. Polifenole znajdują się w skórkach i pestkach winogron, co tłumaczy dlaczego to wina czerwone są częściej polecane niż wina białe. Podczas produkcji win białych skórki i pestki są usuwane na samym początku procesu winifikacji. Oczywiście są wina białe, które podlegają całościowej maceracji, miazgi, skórek i pestek, ale procent ich jest niewielki. Dobroczynne fenole pochodzą ze skórek winorośli, zatem najwięcej będzie znajdować się w odmianach, których skórki są najgrubsze, a powstające z nich wino będzie mocno taniczne. Do takich odmian należy tannat, cabernet sauvignon, malbec czy syrah jak również pinot noir mimo raczej cienkiej skórki. Wina te zawierają duże ilości jednego z najbardziej dobroczynnych flawonoidów jakim jest resweratrol. Wina bogate w resweratrol mają działanie przeciwzakrzepowe, chroni przed osteoporozą, chorobą Alzhaimera, obniżają  ciśnienie krwi a nawet w niektórych przypadkach działają przeciwnowotworowo. Wpływ czerwonego wina docenią również osoby w dojrzałym wieku, gdyż pozwala zachować dłużej młody wygląd, to oczywiście zasługa antyoksydantów, które niszczą wolne rodniki. Wymieniane powyżej prozdrowotne właściwości czerwonego wina można również przypisać białemu winu, ale w nieco mniejszym stopniu, ze względu na niższą zawartość dobroczynnych związków. Jak widać warto od czasu do czasu zaopatrzyć się w butelkę dobrego czerwonego lub białego wina, pite w umiarkowanych ilościach, z rozwagą nie zaszkodzi naszemu zdrowiu, a może pomóc.